Social media: een zegen of een vloek?

Bij het opzetten van een bedrijf hoort ook het zichtbaar maken via online kanalen. We zijn daarom vorig jaar begonnen met het opzetten van de website, waarin we onze visie delen en uitleg geven over ons coach vak en het werken met onze honden als co-coach. Daarnaast hebben we onze Social Mediakanalen ingericht (Instagram en Facebook). Op deze platforms laten we zien wie wij zijn en wat we doen met Bo Vertelt, bijvoorbeeld door het delen van onze wekelijkse update en inspirerende content.

De social media blijken toch nog wel een dingetje te zijn, want inmiddels kun je als bedrijf niet meer zonder. Maar of het nu altijd zo prettig is om alles via deze manier te doen is nog maar de vraag. Begrijp me niet verkeerd: het is leuk om hierop actief te zijn, maar het kost tegelijkertijd heel veel tijd. Dat mensen ons inspirerend noemen en ons graag volgen is heel erg tof, maar zorgt er ook voor dat we continue bezig zijn met wat we met onze volgers kunnen delen. Ons werk is namelijk erg privacygevoelig, waardoor we dus niet zomaar alles uit onze sessies kunnen delen. Daarnaast hechten we veel waarde aan onze eigen privacy, waardoor we bewust sommige dingen niet (willen) delen. Het feit dat wij niet alles delen op onze social media kan een vertekend beeld geven naar de buitenwereld, en zorgt soms voor ruis op de lijn. Volgers denken te weten hoe het met ons gaat omdat ze ons online volgen, maar dat is niet altijd juist.

Onlangs maakte ik (Ernst) dit mee met een oude studiegenoot van de jeugdcoachopleiding. Ik ging na een lange periode weer eens met hem lunchen en het was fijn om hem te zien. Tijdens ons gesprek merkte ik dat het we het vooral over hem hadden; ik stelde vragen en hij vertelde voluit over alles wat hij had meegemaakt. Omdat ik van mezelf weet dat ik nogal veel vragen kan stellen in een korte tijd liet ik stiltes vallen, zodat er ruimte voor mijn vriend ontstond om wedervragen te stellen. Helaas kwamen die er nauwelijks en 1,5 uur later nam ik dan ook met een onbevredigd gevoel afscheid. Ik had het idee dat ik alles van hem wist en dat hij geen idee had hoe het met mij ging. En dat terwijl ik zo graag alles met hem wilde delen.

Gelukkig ken ik hem goed genoeg om te weten dat ik dit met hem kan bespreken en omdat het me niet losliet besloot ik hem, later die week, te bellen om dit met hem te delen. Hij luisterde, begreep het en zei “ ik ben een trouwe volger op Social Media van Bo vertelt, lees jullie posts en blogs, kijk jullie video’s en volg jullie wekelijkse update. Dus ik had eigenlijk het idee dat ik het meeste al wist!”.

En daarom vind ik Social Media dus een dingetje, want naast het coach zijn in onze praktijk ben ik ook gewoon Ernst-Jan. Een man met vragen, onzekerheden, behoefte aan persoonlijke gesprekken en een privé leven wat vaak (bewust) niet op Social Media wordt gedeeld. In een wereld die steeds meer draait om het online werken en online zichtbaarheid hoop ik dat ik jullie door dit verhaal bewust kan maken van wat de keerzijde is van dit tijdperk. Ga er niet vanuit dat alles wat je ziet is wat het is. Blijf in gesprek met elkaar en blijf vooral als persoon en dus offline 😉 de interesse houden voor de ander.

 

“Social media should improve your life, not become your life”

Ernst-Jan van Wijk

Ernst-Jan van Wijk

Baasje van Bo en Balou, echtgenoot van Joyce. Leeft vanuit onvoorwaardelijke liefde. Is dol op buitensportactiviteiten en je kunt hem ‘s nachts wakker maken voor M&M’s.

Een reactie plaatsen